Trening s utezima, opasan ili ne?

Fitness // 27.12.2010. // Marino Bašić, prof. kineziologije

Uvod

Često treneri, sportaši ili rekreativci zbog straha od ozljeda izbjegavaju trening sa utezima.
Na taj način ne mogu doseći zacrtane ciljeve tj. dovoljno razviti pojedine motoričke sposobnosti niti postići željenu formu, a uz to postaju skloniji ozljedama.
Trening s utezima je najefikasniji način za prevenciju od ozljeda. To ćemo probati dokazati objašnjavanjem nekih znanstvenih i stručnih radova koji se bave tom temom.

Trening s utezima vs. ostali sportovi

Na primjeru sportaša srednjoškolske dobi to su u svom radu potvrdili Hejna i sur. (1982).
Zemper (1990) je proveo istraživanje na 10000 sportaša (igrača američkog nogometa) kroz 4 godine s ciljem utvrđivanja broja ozljeda koje su se desile u teretani. Dobiveni rezultati pokazuju da je od ukupnih ozljeda koje su se dogodile samo 38 ozljeda tj. 0, 74 %  svih ozljeda produkt treninga u teretani. Igrači su trening u teretani provodili najmanje  dva puta tjedno (tablica 1).

Vrsta ozljede Br. ozljeda
Bol u donjem dijelu leđa – istegnuće 8
Bol u donjem dijelu leđa – uganuće 4
Istegnuće vrata 3
Iscrpljenje uzrokovano vrućinom 3
Istegnuće gornjeg dijela leđa 2
Ozljeda donjeg dijela kralježnice (ozljeda diska) 2
Subluksacija patele 2
Ozljeda glave (prvog stupnja) 1
Istegnuće ligamenata ramena 1
Istegnuće mišića ramena 1
Upala tetive ramena 1
Istegnuće prsnih mišića 1
Istenguće ligamenata leđa 1
Hernija (bruh) 1
Tendinitis koljena 1
Ozljeda hrskavice koljena 1
Fractura potkoljenice 1
Istegnuće gležnja 1
Kontuzija prsta stopala 1

Tablica 1: Distribucija vrsta ozljeda u teretani (Zemper, 1990).



Razlozi ozljeda

Mullineaux i Rowe (2003) smatraju da se većina ozljeda dešava zbog nepravilne tehnike izvođenja vježbi, zatim zbog prevelikog opterećenja koje se savladava, te smatraju da kvalitetno treniranje može smanjiti rizik od ozljeđivanja.
Isti autori dublje analiziraju navedene uzroke ozljeđivanja. Nepravilnu tehniku klasificiraju kao gubitak izvedbe tj. forme pokreta koju sačinjavaju tri ključna područja: položaj ili stav tijela, poravnavanje tj. usklađivanje dijelova tijela u odnosu na vježbu koja se izvodi i opseg pokreta u pojedinoj vježbi. Postoje mnogi razlozi za pojavu nepravilnosti u ovim područjima, ali glavni je prevelika i neprimjerena težina utega. Razlog tome je često vlastiti ego (pogotovo kod muškaraca) koji prisiljava vježbača da koristi opterećenja koja su za njega prevelika.

Vaš dojam


(obavezno)
(obavezno)