Tradicionalnim rekvizitima do snage

Fitness // 24.12.2010. // Saša Habuzin, apsolvent kineziologije i Marino Bašić, prof. kineziologije

Uvod

Prvo ćemo na zanimljiv način probati objasniti što znači biti snažan i kako su ljudi bili snažni i prije u prošlosti kada nisu postojale suvremene sprave, trenažeri, fitness i wellness centri.

Hodate ulicom i vidite čovjeka koji izgleda kao od stijene odvaljen. Visok 2 metra sa 120 kg fino raspoređenih mišića. Nije teško zamisliti takvog čovjeka kako vuče kamione i diže aute. Takve ljude čovječanstvo je susretalo od davnina.Uvijek je postojao netko tko se svojim sposobnostima,prvenstveno snagom,isticao iz mnoštva. Netko tko je privlačio pažnju snagom koja je virila iz svake pore njegovog tijela. Tada ljudi kažu:“Taj čovjek je snažan! Pogledaj ga! Kao planina!“

Dali ste se ikad pitali što takvog čovjeka čini snažnim? Naravno genetika čini svoje,ali mora biti još nešto u pitanju. Mnogo puta ste čuli za „Strongman training“ gdje se vuku kamioni, dižu automobili, baca kamenje, savijaju čelične šipke. Istina je, takvi ljudi imaju genetičke predispozicije za takve discipline, ali sustavan trening ih je doveo do stanja koje im dopušta takve podvige.

Tradicionalni trening

Od kuda se razvio takav trening? To mora biti nešto novo,nešto specijalno i tajno jer inače bi svi bili tako jaki zar ne?Vratimo se malo u prošlost.Jakih ljudi je uvijek bilo i biti će ih.Dali ste se ikad pitali kako su ljudi na starogrčkim skulpturama postigli svoju zavidnu građu?Od kuda njima tako veliki mišići u doba prije proteinskih napitaka,steroida,trenažera i moderne tehnologije treninga?Dali biste se iznenadili kada bi čuli da je prvi priručnik za sportske trenere napisan u vrijeme početaka Olimpijskih igara 776 g.pr.n.e?Da,dobro ste čuli!Ljudi su i tada trenirali i ne samo to nego su i postizali nevjerojatne rezultate. KAKO?

Skoro svaka kultura svijeta sadrži neki oblik treninga,načina i postupaka za treniranje svojih vojnika kako bi upravo njihova vojska bila pobjednička.Prvi oblici treninga dolaze upravo iz vojske.Prve Olimpijske igre bile su imitacija ratničkih vještina; bacanje koplja,diska,borba prsa o prsa,trčanje u oklopu i bez njega su sve bile vještine potrebne vojniku da preživi. Trening je bio sredstvo preživljavanja,a ne povlastica privilegiranih.

Log lift

U doba kada nije postojala moderna tehnologija kako su ljudi trenirali? Čovjek je nevjerojatno stvorenje! Njegova inteligencija je njegovo najjače oružje. Upravo ta inteligencija proizvela je prve sustave treninga kojima je cilj bio stvaranje boljeg vojnika – Supervojnika onog doba. Dokaze vidimo u vlastitoj povijesti. Spartanci, vikinzi, gladijatori, vitezovi i samuraji! Sve ratničke kulture koje su pronašle funkcionalan način pretvaranja običnog vojnika u supervojnika. Zašto kažemo supervojnika? Objasniti ćemo. U doba prije moderne tehnologije prosječan vojnik morao je propješačiti ili preveslati velike udaljenosti da bi mogao doći do mjesta bitke. Zatim bi u punoj ratnoj spremi (koja je kao i danas težila nekih 15 kg) morao dodatno trčati kako bi sustigao protivnika i mogao započeti sukob koji bi trajao minimalno 30 minuta. Minimalno! Rezimirajmo. Pješačenje i veslanje na duge udaljenosti zahtjevalo je dovoljnu aerobnu izdržljivost. Trčanje pod punom ratnom spremom zahtjevalo je osim aerobne izdržlivosti i dobro razvijene anaerobne kapacitete i zadovoljavajući stupanj funkcionalne snage čitavog tijela koje bi podnijelo dodatnih 15 kg tereta.Na kraju dovoljan stupanj snažne izdržljivosti koji bi dopuštao mogučnost za borbu visokog intenziteta sa mačem ili kopljem od 3-5 kg u trajanju od 30min!! Dali je sada malo jasnije zašto kažem „Supervojnik“?

Potrebe preživljavanja su bile njihova svakodnevnica. Oni nisu trenirali poput današnjih body buildera.Izgled nije bio primaran.Njihov trening sličio je današnjem Strongman treningu. Točnije bi bilo reći da današnji Strongman trening sliči treningu tih starih supervojnika.

Trening s teškim girjama

Izolacijske vježbe su bile nezamislive.Biceps pregib je potpuno nepotreban ako vam je cilj preživjeti borbu.Šta vam treba?Funkcionalna snaga!Snaga primjenjiva bilo kada i bilo gdje. Snažna izdržljivost!Sposobnost radno angažirane muskulature da izvodi neki mišični rad kroz duže vrijeme bez pojave umora.Brzina!Sposobnost brze reakcije na neki podražaj ili vanjski signal(slušni,vizualni ili taktilni),odnosno sposobnost savladavanja što dužeg puta u što kraćem vremenu jer uvijek postoji jači protivnik i bijeg je ponekad jedini izbor.

Kakav trening sve to ujedinjuje i kako trenirati? Tadašnji vojnici dizali su i bacali kamenje različite veličine i oblika,cjepali stabla,lomili kamenje teškim čekićima,bacali klade drva i podizali ih sa poda na razne načine.Vukli bi teške objekte koje su na neki način užetom vezali za sebe.Vježbali sa kopljima ili mačevima koja su bila mnogo teža od normalnih.Podizali vreće različite težine i proveli sate i sate vježbajući sa svojim oružjem.Sve to oblikovalo je potrebne i gore spomenute sposobnosti.

U današnje vrijeme imamo mnogo rekvizita kojima možemo postići i čak prestići rezultate koje su postizali ti supervojnici sa svojim primitivnim tehnologijama treninga.Princip je i dalje isti samo se sredstva mijenjaju i usavršavaju.

Tradicionalni rekviziti:

  1. traktorske gume (100 – 300kn)
  2. čekići (100 – 200kn)
  3. užad (100 – 300 kn)
  4. vreće sa pijeskom(bilo kakva vreća;stare vojničke torbe,vreće za krumpir itd)(20 – 100kn)
  5. bačve za prenošenje piva (američki:keggs)(cijena = ?)
  6. obične klade drva (dijelovi od 2 m raznih debljina i težina – npr. od bandera) (0 kn)

Ove rekvizite lako je nabaviti i ne koštaju puno.Traktorske gume se lako nađu kod vulkanizera koji će ih u većini slučajeva dati besplatno.Ako ne odvojit ćete najmanje 100 kuna za jednu gumu od 100-200kg.Čekiće možete pronaći u željezarama,u današnje vrijeme čak i u šoping centrima ili čak na placu.Cijena = oko 120 kn.Na istim mjestima možete pronaći užad i vreće sa pijeskom.Problem će biti bačve. Ako ih ne pronađete na gore spomenutim mjestima onda ih morate kupiti.Raspitajte se za cijenu.Različite veličine različito koštaju.Klade drva možete naći bilo gdje.Ako imate prijatelja koji radi u šumi i može vam nabaviti pristojnu kladu drva dobit ćete fenomenalan trenažni rekvizit besplatno.Ponekad se znaju pronaći na najnevjerojatnijim mjestima.Pokraj ceste,u napuštenim skladištima ili na pilanama.

Vježbe s bačvama.

Zaključak

To bi bilo to!Izračunajte ukupni trošak!Ako sve uspijete nabaviti po gore navedenim cijenama nebiste trebali potrošiti više od 1000 – 1500 kn na sve te rekvizite. Nemorate ih nabaviti sve odjednom.Za početak je dovoljna jedna guma ili jedna vreća.Kako vam financije dopuštaju,pokušajte nabaviti većinu gore navedenih rekvizita i zaboravite na plaćanje članarine u modernim teretanama do kraja života.Čak ako i odete ponekad u neku teretanu postoji dobra šansa da će te se susresti sa upravo tim rekvizitima.Što se tiče načina treniranja,ne brinite se.Biti će još članaka na ovu temu.Za sada surfajte internetom ili upišitie STRONGMAN TRAINING na nekoj od internetskih tražilica i pronaći će te nevjerojatan broj korisnih filmića pomoću kojih možete saznati sve što vas zanima.

Vježbama s vrećama pijeska.

Korisne riječi koje će vam pomoći u vašoj potrazi: stongman training,tire flipping,sledge hammer training, rope training, kegg lift, sandbag training.

Promijenite svoj život i vratite se korijenima treninga snage!

Vaš dojam


(obavezno)
(obavezno)