«Nakon 10 treninga osjetiti ćete razliku, nakon 20 vidjet ćete razliku, a nakon 30 treninga imat ćete posve novo tijelo.»   (Joseph H. Pilates)

Pilates metoda

Pilates je sve popularnija metoda i inteligentni sustav vježbi kojeg je prije 90 godina osmislio Njemac Joseph H. Pilates, spajajući elemente istočnjačkih i zapadnjačkih metoda vježbanja. Sa Istoka uzima povezanost uma i tijela, opuštanje i svjesnost, a sa Zapada naglašavanje mišićnog tonusa, snage i izdržljivosti.

Pilates metoda je cjelovit i detaljan program mentalnog i fizičkog treninga sa preko 500 različitih vježbi čija je glavna karakteristika prilagodljivost. To je program vježbi laganog do srednjeg inteziteta koji uz vježbe disanja pomaže u povećanju kapaciteta pluća, oslobađanju od stresa, te učvršćivanju tijela. Stoga je Pilates namjenjen svim dobnim skupinama i različitim stupnjevima kondicije.

 

Pilates je bio mišljenja da svaka vježba mora biti prirodna, kao što su i sve ostale aktivnosti čovjeka u svakodnevnom životu. Njegova filozofija vježbi je okrenuta prema tijelu kao cjelini. Na taj način vježbe su namijenjene cijelom tijelu, a ne samo određenom mišiću ili mišićnoj skupini.

 

Načela Pilatesa

Pilates vježbe angažiraju cjelokupnu muskulaturu tijela s fokusom na mišiće cora kojeg čine mišići abdomena, donjeg dijela  leđa i stražnjice. Pokreti se izvode kontrolirano i precizno, uz stalnu povezanost uma i tijela. Ponavljajući pokrete oni se počinju pretapati jedan u drugi, cijelo tijelo radi kao cjelina te malim brojem ponavljanja dolazimo do zavidne izdržljivosti, budnosti i nadasve povezanosti sa samim sobom. Bez obzira na mnoštvo različitih pristupa i stotine varijacija pojedinih vježbi, u svima se primjenjuju slijedeći temeljni principi Pilates tehnike: koncentracija, centar, disanje, kontrola (snaga), preciznost (ravnoteža), tečnost pokreta, izolacija i integracija, relaksacija, rutina.

 

Pilates tehnike

Danas postoji veliki broj različitih tehnika Pilatesa (s obzirom na vrlo raširen pristup i različite škole), ali općenito tehnika Pilatesa se dijeli u dvije kategorije:

Pilates se može vježbati na podu, a te se vježbe zovu Mat-classes ili na spravama.

Mat-vježbe se izvode na prostirci u malim grupama. Vježbajući na podu koristi se  vlastito tijelo kao otpor  pri čemu se možemo služiti i različitim rekvizitima kao što su magic circle, male lopte, elastične trake, te mali ručni utezi  (bućice).

Od sprava imamo Reformer koji radi na principu metalnih opruga, daje dodatni otpor i pomaže boljem istezanju, korigira mišićni disbalans. Cadillac je drveni «krevet» s metalnim okvirom za koji su pričvršćeni različiti dodaci. Idealan je za individualan rad jer omogućuje ciljani trening za osobe s ozljedama i zdravstvenim problemima. Osim toga, tu su još i Big Barrel, Small Barrel, Chair i druge sprave.

 

Pilatesom ćete:

  • postići fizičku i psihičku ravnotežu, te bolju koncentraciju, bez obzira na starosnu dob i fizičku kondiciju
  • preoblikovati tijelo te razviti duge i vretenaste mišiće
  • učvrstiti mišiće trbuha, stražnjice i donjeg dijela leđa
  • popraviti držanje, smanjiti bolove u leđima te ojačati kosti i zglobove
  • razviti snagu, izdržljivost, koordinaciju i gipkost
  • zahvaljujući pravilnom disanju, povećati kapacitet pluća, poboljšati cirkulaciju i izmjenu tvari
  • poboljšati emocionalno stanje, ublažiti stres i umor
  • indirektno smanjiti postotak masnog tkiva

 

Kome se preporuča?

Pilates metoda neagresivnim i statičkim vježbama oblikuje tijelo, jača duboke mišiće stabilizatore, uspostavlja pravilnu posturu tijela, uči nas disanju i opuštanju. Pilates metoda se može uključiti u vježbe rehabilitacije i programe fizikalne terapije, radi bržeg oporavka kod ozljeda mekog tkiva. Može se bez opasnosti prakticirati i u trudnoći – pomaže ženama da nauče pravilno disati, poboljšava koncentraciju; a nakon trudnoće da brže vrate prijašnju tjelesnu težinu i tonus mišića.

Pilates je namjenjen svim dobnim skupinama bez obzira na stupanj tjelesne pripreme (djeca, trudnice, rekreativci, vrhunski sportaši, starije osobe…). Ipak, ako postoji bilo kakvo oštećenje ili deformacija kralješnice, prije nego se počne vježbati, bilo bi poželjno savjetovati se sa liječnikom, koji će temeljem nalaza procjeniti da li se pilates smije vježbati ili ne, te eventualno sugerirati koje bi vježbe i pokrete trebalo izbjegavati. Međutim, ako se ne radi o nekom ozbiljnom oštećenju, pilates može samo pomoći i ukloniti bolove u leđima i kralješnici.

 

Autor: Barbara Horvat, dipl. OECC, PMA, SAQ trener