Sigurnost kod olimpijskog dizanja utega

Sport // 24.12.2010. // Marino Bašić prof. kinezijologije

Vježbe olimpijskog dizanja se često primjenjuju u sportovima snage i brzine poput atletskih bacanja, trčanja i skokova, te u sportskim igrama (nogomet, rukomet, košarka) kao i u individualnim sportovima (tenis, plivanje, karate, judo, hrvanje).
Iako su te vježbe odlične treneri često ne provode te vježbe  zbog različitih razloga (Stone i sur., 1994):

  1. Ne razumiju povezanost između vježbi olimpijskog dizanja utega i drugih sportova.
  2. Smatraju da su te vježbe opasne i da mogu dovesti do različitih ozljeda lokomotornog sustava.
  3. Ne znaju kako svoga sportaša metodički naučiti da izvodi vježbe olimpijskog dizanja utega na tehnički pravilan način.

Toten (1986) daje smjernice za provođenje sigurnog trzaja. Najvažniji faktorom sigurnosti smatra izvođenje ove vježbe pravilnom tehnikom. Smatra sve faze izvođenja bitne, ali poseban naglasak stavlja na fazu visokog vučenja. Također naglašava da treba duže vrijeme vježbati tehniku sa štapom ili sa praznom šipkom, sve dok se ne usvoji pravilna tehnika. Prije nego se počne sa treningom vježbi olimpijskog dizanja utega treba posjedovati solidan nivo fleksibilnosti i jakosti. Ligamenti, tetive, zglobovi i mišići trebaju biti pripremljeni da se nose sa stresom koji proizvodi ova tehnologija treninga.

Vrlo je važno i često zanemarena odgovarajuća okolina u kojoj se vježba. To se odnosi prvenstveno na podlogu koja bi trebala biti drvena jer pruža najbolju stabilnost i apsorpciju sile. Platforme za dizanje utega bi trebale biti dovoljno odvojene, šipke bi trebale biti kvalitetne, namijenjene isključivo za olimpijsko dizanje utega, trebala bi se koristiti odgovarajuća obuća (dizačke cipele), ako je potrebno mogu koristiti dizački remen i trake (gurtne). Vrlo bitno je da se uteg nauči bacati, a ne da ga se spašava. Pomagači su u većini slučajeva nepotrebni, a čak za njih može biti i opasno asistirati.

Literatura

  1. Stone, M. H., Fry, A. C., Ritchie, M., Stoessel – Ross, L. i Marsit, J. L. (1994). Injury Potential and Safety Aspects of Weightlifting Movements. Strength  Cond. J. 16(3):15 – 21.
  2. Totten, L. (1986). Practical considerations in strengthening the prepubescent athlete. Strength Cond. J. 8(2):38 – 40.
Vaš dojam


(obavezno)
(obavezno)