U zadnje vrijeme se sve više spominje termin funkcionalni trening. Da bi se bliže upoznali s postavkama koje čine takav trening prvo ćemo definirati značenje riječi funckionalan.

Prema nekim rječnicima funckionalan je onaj koji je sposoban djelovati, odnosno koji ima svrhu djelovanja tj. sposoban je za svrhu onoga čemu je namijenjen. Ako tu definiciju protumačimo u sportskim tj. trenažnim okvirima tada možemo zaključiti da je bitno da trening bude usmjeren prema razvoju onih sposobnosti koje su nam potrebne u aktivnostima kojima se bavimo. To znači da je vrlo bitno da vježbe (vježbe jakosti, vježbe brzine, vježbe izdržljivosti i sl.) koje se izvode u treningu imaju pozitivan transfer na tu aktivnost.  U ovom radu ćemo se najviše osvrnuti na vježbe jakosti.

Karakteristika funkcionalne vježbe (prema Chek-u, 2000):

  • Usporedivi refleksni profil (uspravljani i ravnotežni refleksi).
  • Održavanje općeg centra težišta iznad vlastite baze oslonca (statička i dinamička posturalna komponenta).
  • Uskladivost općih motoričkih programa.
  • Uskladivost otvorenog / zatvorenog kinetičkog lanca.
  • Bitna motorička sposobnost.
  • Izolacija prema integraciji.

Da bi ove karakteristike funkcionalne vježbe bile razumljive svaku ćemo podrobnije objasniti.
Refleksni profil možemo podijeliti na dvije velike grupe. To su uspravljane reakcije i ravnotežne reakcije. Svaki od tih refleksa se izgrađuje u našem živčanom sustavu  do treće godine. Svaki od tih refleksa je zadužen da nas zaštiti da se ne ozlijedimo. Kod nas aktiviraju  različite kretnje i sposobnosti poput podizanja ruku da bi vratili narušenu ravnotežu koju smo izgubili i sl. To se može vidjeti u svakodnevnim situacijama u kojima čovjek svakodnevno sudjeluje poput penjanja, rada na gradilištima, vožnje u autobusima, motorima i sl.

LITERATURA
1. Chek, P. (2000). Movement That Matters. C.H.E.K. Institute. San Diego, CA.

slika: Marino Bašić i Damir Džidić