Uvod

Mnogi kondicijski treneri, sportaši i tzv. poznavatelji teorije treninga umanjuju vrijednost Opće fizičke pripreme (GPP = General Physical Preparedness). Naglašavaju vrijednost specifičnog treninga i nastoje što prije započeti sa „pravim treningom“. U svom nastojanju zaboravljaju da se kuća gradi na čvrstim temeljima. Piramida se nije počela graditi od vrha. Mogli bi navesti još primjera, ali mislim da ste shvatili smisao.

Nastojeći zaobići taj jako važan dio sportske pripreme demonstriraju svoje neznanje i na taj način zakidaju svojeg sportaša ili sportaše koje\ga treniraju za jednu od najbitnijih faza njihove pripreme. Ti sportaši nikada neće ostvariti svoje potencijale bez zdrave doze GPP-a. Mislit će kako kvalitetno treniraju, kako treniraju naporno (što je vjerojatno i istina), kako im se tehnika jako poboljšala i slušajući savjete svog kondicijskog ili glavnog trenera u uvjerenju su kako su na pravome putu.
Zatim dođe dan natjecanja i rezultata nigdje na obzoru. Postavljaju pitanje svome kondicijskom ili glavnom treneru: „Što je pošlo po zlu? Gdje sam pogriješio\la? Zašto nisam imao\la snage,izdržljivosti i brzine da pobijedim? Zašto, zašto, zašto? Najčešći odgovor našeg trenera je odgovor čistog neznanja. „Nisi dovoljno trenirao\la!“, „Tehnika izvedbe je bila loša!“…bla,bla, bla, bla. Dobar trener bi prepoznao simptome i na kraju bio iskren prema svome sportašu i samome sebi. „Nismo obratili dovoljno pozornosti na tvoju opću fizičku pripremu!“. Preuzeo bi krivnju, pohvalio trud svog sportaša i počeo izrađivati „plan napada“ na „rupe“ u oklopu svog štičenika.

Pojam opće fizičke pripreme

Da bi uopće mogli biti u stanju izraditi i provesti takav plan morate prvo biti upoznati sa pojmom OPĆE FIZIČKE PRIPREME ili GPP-a.

Što je ustvari Opća fizička priprema ili GPP?

Podrazumijeva proces skladnog i višestranog razvijanja svih funkcionalnih, motoričkih i morfoloških karakteristika, bez posebnog naglašavanja specifičnih zahtjeva ijednog sporta ili sportske discipline.

Što to ustvari znači? To znači da gradite temelje vaših kondicijskih sposobnosti i pružate vašem talentu najbolje moguće uvjete za postizanje svog maksimalnog potencijala. Postajete kvalitetniji i potpuniji sportaš. Gledajte na GPP kao na „oklop“ u vašem povećem arsenalu oružja kojim ćete pobijediti protivnika. Dobar trener će upozoriti svog sportaša na svaku „rupu“ u njegovu oklopu. Solidan oklop je podjednako vrijedan i kao obrana, ali i kao oružje.

Takav pristup i metodika, koja se na takvu pristupu zasniva, dovode do porasta kondicijskih sposobnosti koje nisu specifične ni za jedan sport, ali su zato primjenjive za svaki sport.

Usmjerena je na (prema Milanović, 1997.):

  • Poboljšanje kondicijske pripremljenosti svih topoloških regija tijela,
  • Podizanje efikasnosti svih organa i organskih sustava i
  • Podizanje svih funkcionalnih i motoričkih sposobnosti uvažavajući senzibilne faze razvoja
  • Učvršćivanje slabih “karika” lokomotornog sustava.

Prema Gabrijelić (1984), koriste se raznovrsne vježbe za:

  • Harmoničnu pripremu svih segmenata lokomotornog sustava,
  • Razvoj primarne jakosti,
  • Razvoj gibljivosti odnosno fleksibilnosti,
  • Razvoj koordinacijskih sposobnosti,
  • Razvoj brzinskih sposobnosti i
  • Razvoj aerobne izdržljivosti.

Ova vrsta fizičke pripreme mora osigurati odgovarajuću jakost svih topoloških dijelova tijela u smislu formiranja ‘prirodnog korzeta’ koji štiti pojedine zglobove, mišiće, ligamente i tetive od ozljeđivanja.

Opća kondicijska (fizička) priprema ne bi trebala biti obilježje samo treninga djece, već bi se morala sustavno provoditi i u kasnijim fazama dugoročne pripreme.

Odrasli sportaši nikada ne smiju zanemariti važnost opće kondicijske pripremljenosti jer stupanj razvijenosti kasnije specifične i situacijske pripreme ovisi o stupnju razvijenosti opće fizičke pripreme.