Kondicijska priprema u košarci

Sport // 23.12.2010. // Marino Bašić prof. kinezijologije

UVOD

Za svaki sport je potrebno napraviti kondicijski program uvažavajući specifičnosti pojedinog sporta odnosno treba razvijati one faktore koji će najviše doprinijeti uspjehu u tom sportu.
U ovom radu ćemo se ukratko osvrnuti na potrebu i primjenu kondicijskog treninga u košarci.
Napisan je velik broj knjiga i članaka o toj temi, a ovdje će biti analizirani neki.

KONDICIJSKI TRENING

Velik broj trenera zna pretjerivati sa količinom aerobnog treninga smatrajući ga važnijim od nekih drugih, pa ćemo zbog toga iznesti par razmišljanja vezanih uz aerobni trening.
Istraživanja pokazuju da se aerobni kapacitet košarkaša tijekom sezone ne mijenja, te da su prednosti visoko razvijenog aerobnog kapaciteta za košarku ograničene odnosno da ne utječu na uspjeh u košarci u tolikoj mjeri.
Također prema nekim istraživanjima prevelika količina aerobnog treninga može smanjiti odnosno negativno utjecati na dobivanje bezmasne mišićne mase, jakosti i eksplozivne snage.
Druga istraživanja pokazuju da se putem intervalnog treninga mogu poboljšati glikolitički i oksidacijski kapaciteti, te tolerancija na laktate dok to nije slučaj sa aktivnostima niskog intenziteta.
U članku od Taylora (2004) predstavljen je taktički metabolički trening s ciljem poboljšanja prvenstveno anaerobnih sposobnosti. Prema intenzitetu je podijeljen na lagan, srednji i visok. Udaljenosti na kojima se trči nisu veće od dužine košarkaškog igrališta. Posebno je primijenjiv za provođenje van sezone (prijelazni period) s ciljem kada se želi kroz manji broj treninga u tjednu zadržati nivo konidcijskih sposobnosti. Može se provoditi dva puta tjedno.
Što se tiče razvoja pojedinih motoričkih i funkcionalnih sposobnosti postoji veći broj tehnologija treninga putem kojih se to može postići kao npr. za razvoj eksplozivne snage se može koristiti pliometrijski trening, balistički trening, teškoatletska tehnologija tj. olimpijsko dizanje utega (trzaj, nabačaj i izbačaj) i njegove varijacije.
U radu Simenza i sur. (2005) analizirane su metode treninga koji koriste kondicijski treneri u NBA-u. Rezultati su pokazali da svi treneri koriste metode za razvoj fleksibilnosti, 85% koriste sustav periodizacije, a 95% trenera koriste olimpijsko dizanje utega. Svi treneri koriste pliometrijske vježbe (skokovi i bacanja) sa svojim sportašima. Najčešće korištene vježbe su čučanj i njegove varijacije, te olimpijsko dizanje utega i njegove varijacije.

PRIMJERI PROGRAMA

Simmons (1985) iznosi zanimljiv godišnji kondcijski program treninga za košarku.
Prikazati ćemo program treninga za razvoj jakosti koji provodi van sezone i za vrijeme natjecateljskog perioda. Program provodi tri puta tjedno.

Miller (1985) također iznosi zanimljiv godišnji kondcijski program za košarku koji je podijelio u četiri kategorije:

  • Trening jakosti.
  • Trening brzine i pliometrije.
  • Trening izdržljivosti.
  • Trening fleksibilnosti.

Gođišnji raspored je također podijelio u četiri perioda, te za svaki od njih ima određene vježbe i određeno doziranje opterećenja. Prikazati ćemo njegov program za trening snage u natjecateljskom periodu. Trening treba cijela ekipa za vršiti unutar 30 minuta, a pauza je 1 minutu između stanica, te se trening provodi dva puta tjedno.

  1. nožni potisak 1×12
  2. bacanje medicinske lopte 1×15 sa svakom nogom
  3. trenažer za stražnjicu 1×12
  4. bench press 1×8
  5. leđna ekstenzija 1×12
  6. sklekovi na razboju – jednaput do otkaza.
  7. potisak 1×8 (brzo sa laganom težinom).
  8. triceps sa bučicom u stajanju 1×10
  9. pretklon trupa (trbušnjaci) sa medicinkom.
  10. preskakanje vijače.

LITEARATURA

  1. Miller, J. (1985). U.S.I.U. conditioning for basketball. Strength Cond. J. 7(2):62-64.
  2. Simenz, C. J., Dugan, C. A. i Ebben, W. P. (2005). Strength and conditioning Practices of National Basketball Association Strength and Conditioning Coaches. Strength Cond. Res. 19(3):495-504.
  3. Simmons, J. (1985). Year-round basketball strength and conditioning. Strength Cond. J. 7(5):27
  4. Taylor, J. (2004). A Tactical Metabolic Training Model for Collegiate Basketball. J. Strength Cond. 26(5):22-29.
Vaš dojam


(obavezno)
(obavezno)