PITANJE:
Pozdrav prof. Marino!
Zovem se V…… i pišem vam iz Buzeta. Već sam vas kontaktirao putem maila na stranici sportskitrening.hr i dobio vaš odgovor koji me ohrabrio, ako za ništa drugo, onda bar da vam napišem novi mail. Unaprijed se ispričavam ako ću biti dugačak i naporan, no želio bih vam pobliže opisati svoje stanje u nadi da imate odgovarajuće rješenje za moj slučaj.

Imam trideset godina i od kad znam za sebe imam problema sa viškom kilograma. To stanje barem meni nije bilo zabrinjavajuće do pred neke 3 godine kada se moja kilaža popela na više od 130 kg. Ako se to može nazvati olakotnom okolnošću, onda me bar moja visina od cca 195 malo spašavala, oću reći, vjerovatno bih još gore izgledao da sam niži. Negdje u to vrijeme, sasvim slučajno naišao sam na termin INDEKS TJELESNE MASE koji me na osnovu mojih podataka svrstavao u pretile osobe. Da stvar bude gora, saznao sam koji mi se sve problemi mogu potencijalno pojaviti na uštrp moje prevelike težine. Tog sam dana, kao i većina naivaca krenuo sa tada aktualnom „UN“ dijetom. Odradio sam jedan ciklus od tri mjeseca gdje sam bez nekog pretjeranog pridržavanja izgubio oko 8 kg, ali problem je bio u tome što sam ja gotovo ¼ te vrijednosti mogao vratiti sa jednim-jedinim izlaskom. Shvalio sam da nema smisla mučiti se i odustao od toga.
Nije bilo druge nego početi sa fizičkom aktivnošću, no nakon samo tri tjedna nazovi trčanja počela su me boliti koljena. Na to me upozoravala Nada koja je tada govorila da sam pre težak za trčanje i kako bih u toj mojoj želji da izgubim suvišne kilograme mogao napraviti više štete nego koristi. Nije išlo. Sva sreća da kod kuće imam orbitrack pa sam na njemu radio i tako malo po malo (da ne duljim previše), uz manje obroke i korištenje Herbalife-ovih proizvoda, spustio svoju težinu na 105 kg. Jako sam bio ponosan na postignuto. Osim orbitracka, dosta sam vremena provodio na bazenu, a tu i tamo, znao sam ubaciti teretanu o kojoj zaista nisam znao previše.
Nakon toga, sav moj daljnji boravak na bazenu, u teretani i na orbitracku nije donosio rezultate što se smanjenja težine tiče sve dok nisam došao u kontakt sa prehranom po tzv ZONI. Uz vježbanje i takav način prehrane (kojeg ne prakticiram striktno) uspio sam doći na cca 100 kg koliko i sada imam. Ono s čime sada imam problema je da bez obzira na vježbanje, ne mogu napraviti osjetniji pomak u smanjenju svoje kilaže. U teretani vježbam tri puta tjedno, svaki drugi dan. Dane između teretane provodima na bazenu plivajući, nije neki tempo, ali napravim po 1,5 – 2 km ovisno o uvjetima na bazenu. U pravilu jedan dan koristim za odmor i tada ništa ne radim. No bez obzira na sve to, bezazlen pogled na ogledalo govori mi da imam još posla želim li stići do ravnog trbuha kojeg nikad u životu nisam imao.
Ono što bih ja želio jest da dodjem na nekih 90-95 kg što bi po nekim pokazateljima bila gornja granica moje normalne kilaže. Spreman sam na veliko odricanje da dodjem do toga, jer očito je da nešto radim krivo kad se ajmo reć, 6 dana bavim sportom pa makar to bilo i rekreacijski, a rezultata baš i nema. Čitao sam na vašim stranicama da prehrana u svemu tome igra značajnu ulogu, a tu baš i nisam stručnjak ako zanemarimo pretjerivanje i jedenje raznoraznih nepotrebnih gluposti. Dodamo li tome alkohol, kojeg ne pijem osim vikendom, možda ni nije čudno da se moja kilaža ne mijenja. Da pokušam rezimirati stvar, ono što me zanima jest:

1. Možete li mi napraviti nekakav program vježbanja i prehrane da dodjem do željenog cilja. Mislim da sam tip osobe koju možemo usporediti sa jabukom ili kruškom govorimo li o obliku mog tijela, odnosno masne naslage mi se ne proporcijonalno talože po tijelu. Kad sam imao 130 kg, ruke i noge mi čak ni nisu bile toliko glomazne, no zato je trbuh sve nadoknađivao. Tako je i sada, odnosno, na području trupa ostalo je najveći dio mog problema.

2. U protekle dvije godine zaljubio sam se u plivanje i ne bih ga želio zanemariti. Nažalost, uvjeti na bazenu gdje ja plivam nisu uvijek za one koji žele plivati pa nisam u stanju kontinuirano održavati formu. Volio bih u takvim trenucima raditi neke specifične vježbe za plivanje, bilo da se one izvode na nekom djelu bazena, bilo da se one izvode u teretani ili negdje drugdje. Preferiram slobodni stil plivanja.

3. Volio bih znati koliko alkohol i nezdrava hrana (fast food te razni kolači i slastice) čine otežavajući faktor na mom putu do željenog cilja. Znam da takve stvari treba izbjegavati, no znaju me zadesiti faze kad mi organizam jednostavno traži takve gluposti, a kad podlegnem njima, neprestano me vuče da ih konzumiram.

4. Volio bih znati da li su meni, kao rekreativcu, potrebni suplementi u prehrani. Ako mi mogu pomoći u ostvarenju mog cilja, zanima me koji bi najviše odgovarali mojim potrebama. Sada koristim whei proteine (da budem iskren, ne znam od kojeg proizvođača) koje pijem samo nakon teretane. Isto tako, volio bih znati neko optimalno vrijeme unosa hrane u organizam, kao i koju je hranu najbolje konzumirati prije i poslije treninga i u kojim količinama.

U svakom slučaju, zainteresiran sam za suradnju s vama ako imate vremena pa sada kad znate što mene u grubo zanima, zanima me koliko bi to koštalo.

ODGOVOR:
Probati cu vam odgovoriti u najkraćim crtama:
1. program prehrane: što se tiče programa prehrane moje je misljenje da prvo treba promijeniti namirnice koje unosite – ako ste to napravili, tada je sljedeci korak napraviti raspored tijekom dana da unosite dovoljno obroka da bi ubrzali metabolizam (3 veca i 2 manja obroka), a zatim treba krenuti na količinu odnosno da unesete manje nego sto potrosite ili jos bolje da potrosite treningom vise negio sto unesete. Bolja je metoda da vise potrosite iz razloga jer tada se ne trebate suzdrzavati od nekih omiljenih stvari i ne trebate gladovati. Kod ovih dijeta koje ste provodili postoji yo-yo efekt odnosno da vam se sve brzo vrati, dok neke druge koje su dobre poput prehrane u zoni je malo teze realizirati. Zbog toga treba naci nacin koji je provodljiv i primijenjiv. Za rjesenje toga vam mogu ponditi program prehrane u kojem imate primjere 10 različitih doručaka, 10 različitih međuobroka, ručaka i večera te na taj nacin mozete odabrati koja vam hrana najbolje odgovara, a opet imate raznovrsnost. Takoder je jelovnik napravljen na nacin da je lako doci do namirnica i lako ih pripremiti sto je vrlo bitno da covjek ne odustaje. Cijena tog programa prehrane iznosi …. kuna, a u cijenu je uracunato i kasnije nadopunjavanje jelovnika kao i svi savjeti vezani uz to. Takoder cu vam poslati i manju knjigu u kojoj imate obroke koje mozete napraviti za 5 minuta.

2. program treninga: slazem se sa vasom kombinacijom treninga snage u teretani i plivanja. Ono sto bih vam preporuio je odabrati prave vjezbe u teretani ili kod kuće (utezi, elastične gume, vlastito tijelo, pilates lopta i sl.) koje ce dati najbolji efekt, napraviti njihovo doziranje i mijenjati ih mjesecno. Takoder takav program bi trebalo napraviti i za plivanje odnosno po želji bicikl, orbitrek. Nije dovoljno raditi kontinuirano u slbiom tempu plivanje ili bicikl nego teeba ubacivati različite intervale koji ce na taj nacin dodatno ubrzati metabolizam i nekoliko dana nakon treninga i tako dovesti do smanjenja potkožnog masnog tkiva. Cijena takvog mjesečnog programa bi vas kostala …. kuna.

3. nezdrava hrana: sto se tice nezdrave hrane neki ljudi trebaju vise paziti, a neki manje jer se nekima brze i vise prima. Medutim ako ste u dobrom treningu i dobro planirate tjedan tada si svakih par dana mozete dozvoliti dan varanja i pojesti nesto loše, tada nece biti posljedica. Medutim morate se prvo dovesti u solidno stanje. Taj dan varanja vas onda psihicki rastereti i dodatno motivira za daljnju disciplinu sto je pozitivno za vas.

4. suplementi: dodaci prehrani (suplementi) ce vam pomoci jer postoji velik broj onih koji dobro djeluju i pomazu u ubrzavanju metabolizma i smanjenje kilograma. To ce vam sve biti dodatno napisano uz jelovnik prehrane koji cete dobiti.